Pardubice versus jižní Čechy - dálnice D3

Praha 18. 1. 2012
iDNES.cz / Poslanec ODS „vyfoukl“ peníze Pardubicím a poslal je domů na jih Čech
 
Svéráznou ukázku toho, jak se může v Česku rozhodovat o dopravních stavbách, předvedl šéf sněmovního podvýboru pro dopravu Václav Baštýř z ODS, který žije v jižních Čechách. Ten totiž prosadil, aby se sebraly peníze na opravu nebezpečné silnice v Pardubicích a utratily se za úsek D3 poblíž jeho bydliště a firmy.
 
 
Co je důležitější? Pět kilometrů jihočeské dálnice D3, nebo úprava křižovatky a rozšíření hlavního tahu napříč Pardubicemi na čtyři pruhy?
 
Těsně před schvalováním rozpočtu loni v prosinci "rozhodl" na poslední chvíli poslanec za ODS Václav Baštýř z jižních Čech. Ten peníze "sebral" Pardubickým a poslal je do svého volebního kraje na stavbu úseku dálnice D3 mezi obcemi  Veselí nad Lužnicí a Bošilec.
 
Pozoruhodné je, že Baštýřovi žijí asi tři kilometry od Bošilce, v Neplachově, a sídlí tam i jejich rodinná firma Garnea, která nabízí zákazníkům zemědělskou techniku. Poslanec tak prosadil část dálnice, která mu usnadní cestu domů. Jeho kolegové to považují za střet zájmů.
 
Rozpočet na dopravní stavby schvalují poslanci. "Stavba z Veselí do Bošilce bude zahájena v druhé polovině letošního roku a pro rok 2012 na ni máme 70 milionů korun, které bychom chtěli i prostavět," potvrdila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.
 
Jenže ostatním poslancům to, kde přesně bydlí, Baštyř neřekl. "Na výboru o tom nemluvil. Nechci vykopávat válečnou sekeru, ale informovat nás mohl," řekl třeba poslanec za TOP 09 Václav Cempírek.
 
Nejvíc samozřejmě přesun peněz mrzí Pardubické. "Na naši křižovatku jde nakonec jen 50 milionů korun. Mělo jít víc, ale část se použije v jižních Čechách. Pan Baštýř se domluvil s kolegy, že to rozdělí. Ale máme aspoň něco, jsme rádi," řekla poslankyně za Pardubice Květa Matušovská z KSČM.
 
Celkem se hrálo o tři čtvrtě miliardy korun. "Výbor doporučuje ze střednědobého výhledu vyřadit akci Pardubice - Trojice a zařadit novou akci Veselí nad Lužnicí - Bošilec s rozpočtem ve výši 70 milionů v roce 2012, 376 milionů v roce 2013 a 350 milionů v roce 2014," stojí v zápise jednání hospodářského výboru z 8. prosince. Podobný rozpočet, konkrétně 789 milionů, by měla i pardubická stavba.
 
Poslanec Baštýř vysvětlil svůj postup odkazem na evropské fondy. Komunikoval přes SMS. "Křižovatka v Pardubicích není financována z operačních programů. Usnesení hospodářského výboru zavazuje ministerstvo dopravy, aby zahajovalo stavby výhradně
spolufinancované Evropskou unií," odpověděl MFDNES. Odvolal se i na to, že hospodářský výbor rozhoduje kolektivně. K tomu, že poblíž úseku bydlí a má tam firmu, se nevyjádřil.

Poslanec Cempírek z Pardubického kraje, který prosazuje tamní stavbu, přiznal, že úplně přesně neví, proč se evropskou dotaci nepodařilo zajistit i pro pardubickou silnici.

České Budějovice jsou jedním z posledních krajských měst, která nemají napojení na dálniční síť. V okolí Soběslavi a Veselí nad Lužnicí se často jezdí v koloně, a to i mimo území obcí.

Na druhé straně u zmíněné nebezpečné křižovatky v Pardubicích loni zahynuli tři lidé. "Řidič, jehož postihla v autě nevolnost, srazil na nadjezdu dva cyklisty. Všichni tři účastníci nehody na místě zemřeli," popsal Miroslav Janovský z pardubického magistrátu(více o nehodě čtěte zde). Denně projede nebezpečnou křižovatkou na třicet tisíc aut a tvoří se tam kolony. 

 

Článek MF DNES zde

 

Otázky a odpovědi

• Pane poslanče, očekával bych, že vzhledem ke svému vzdělání a dosavadní profesi budete spíše členem zemědělského výboru sněmovny. Proč jste se nechal zvolit do hospodářského výboru?..více >

Video

Jak je a bude

Fotogalerie