Chodci versus řidiči, souboj bez vítězů

Praha 20. 10. 2011
Dobrý den,
 
v návaznosti na nehodu paní Jakubiskové, při níž měl být usmrcen starší muž na přechodu pro chodce, se vracím k problematice právě přechodů. Aktuální statistiky (viz příloha) odhalují, že ve srovnání s předchozím rokem bylo usmrceno takřka dvakrát více lidí. Rád bych se proto zeptal, zda není na čase zpřísnit postihy za takovýto přestupek, či jiným legislativním způsobem zajistit, aby se „zebry“ staly bezpečným místem pro přecházení.
 
 
Děkuji za Vaši reakci,
 
hezký den přeji,
 
 
Vladimír KŘIVKA
vedoucí domácího zpravodajství
 
LIDOVÉ NOVINY
 
 
Vážený pane redaktore Křivko,
 
v návaznosti na nehodu paní Jakubiskové, při níž měl být usmrcen starší muž na přechodu pro chodce, se vracím k problematice právě přechodů. Aktuální statistiky odhalují, že ve srovnání s předchozím rokem bylo usmrceno takřka dvakrát více lidí. Rád bych se proto zeptal, zda není na čase zpřísnit postihy za takovýto přestupek, či jiným legislativním způsobem zajistit, aby se "zebry" staly bezpečným místem pro přecházení.
Myslím, že tomu, zda se začnou řidiči i chodci na přechodech chovat řádně, pomůže zvýšená represe jen u některých kategorií viníků. Vždyť jde o typ nehody, při němž je riziko poškození zdraví a usmrcení výjimečně vysoké a co do následků jednoznačně prohrávají chodci. Nikdo z řidičů, kteří jako viníci vedou nad chodci zhruba čtyři ku jedné, přeci nevjede na přechod jenom proto, že mu vlastně poté hrozí nízký postih…
Řekl bych, že spíše než do represe tu musíme investovat do prevence. Řidiči stále nevědí, jak přesně a jednoznačně u přechodu dekódovat nonverbální signály chodců, neumí číst jejich úmysly. A chodci naopak zneužívají své chvilkové moci nad motoristy a dělají tak trochu i naschvály. To přeci zažíváme jako řidiči denně. Proto možná tragický případ paní Jakubiskové, ať už se to stalo a ať už to dopadne jakkoliv, může problému paradoxně pomoci tím, že se jednak otevře diskuse nad dostatečností a jednoznačností výkladu vyhlášky, jednak tím, že se rychle zamyslíme nad úrovní a formami dopravně bezpečností prevence u nás. Jeden pořad v televizi typu Autoškola národa zmůže v těchto věcech možná daleko více, než sebepřísnější sankce. Protože pomůže odstraňovat příčiny problému – neznalost a lehkomyslnost, plynoucí z nedostatku informací. 
 
Ing. Václav Baštýř
poslanec     

Otázky a odpovědi

• Pane poslanče, očekával bych, že vzhledem ke svému vzdělání a dosavadní profesi budete spíše členem zemědělského výboru sněmovny. Proč jste se nechal zvolit do hospodářského výboru?..více >

Video

Jak je a bude

Fotogalerie