Cedníky a rolety místo cest

České Budějovice 11. 4. 2011

Jedním z nejsmutnějších čtení, které jako poslanec zabývající se hlouběji problematikou dopravy z profesního zájmu pravidelně čtu, jsou informace o nehodovosti na pozemních komunikacích. Policie ČR má momentálně zpracovány statistiky za leden a únor. Pryč je optimismus loňského roku, který byl z hlediska počtu nehod a jejich tragických následků za poslední desetiletí jedním z nejpříznivějších. Už zase bouráme a bouráme tragicky a to velmi výrazně i v našem kraji.

Za leden a únor vzrostl v jižních Čechách počet nehod téměř o pětinu a sedm obětí představuje nárůst ve srovnání s loňskem dokonce o pětasedmdesát procent. To je zlé a musím říci, že jako řidič, který tráví za volantem na trase mezi Č. Budějovicemi a Prahou desítky hodin a rozhlíží se kolem sebe, se těmto drastickým číslům ani moc nedivím. Nejen kvůli tomu jako někteří z nás jezdí, ale i kvůli tomu, po čem všem jezdíme.
 
Kdybych vedle na stránce vyhlásil anketu o nejrozbitější jihočeskou silnici po zimě, možná by nám na kolonky s vašimi tipy nestačila kapacita. Je to I/20 z Č. Budějovic na Vodňany a Písek? Sto padesát šestka na Trhové Sviny nebo sto čtyřicet pětka na Stachy? Když odhlédneme od širokého policejního termínu „nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky“, který je tradičně nejčastější i nejtragičtější příčinou nehod řidičů motorových vozidel, „nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky“ zaujímá pátou příčku mezi příčinami z hlediska tragičnosti následků (6 obětí) a sedmou z hlediska četnosti (445 nehod).
Čistě dopravně technický stav komunikací se tak dostal před příčiny jako je nedání přednosti v jízdě, špatné vyhýbání nebo vjetí do protisměru. Vloni touto dobou se dopravně technický stav komunikací držel na chvostu všech sledovaných příčin – byl na desátém místě v četnosti (233 nehod) i v tragičnosti (2 oběti).
 
Před pár dny byl hitem internetu klip natočený skrytou kamerou, v němž dokázali cestáři během snad dvou minut „komplexně opravit a zaasfaltovat“ velký výtluk na jedné pražské komunikaci. Technologické postupy pláčou, nemáme na víc peníze, dozvíte se.
Ve světle policejních statistik ale dostávají cedníky a rolety místo cest hodně smutný nádech.

Otázky a odpovědi

• Pane poslanče, očekával bych, že vzhledem ke svému vzdělání a dosavadní profesi budete spíše členem zemědělského výboru sněmovny. Proč jste se nechal zvolit do hospodářského výboru?..více >

Video

Jak je a bude

Fotogalerie